Generelle vilkår for bruk av landstrømanleggene til Fjuel Bodø AS

  • Generelle vilkår for bruk av landstrømanleggene til Fjuel Bodø AS

    Fjuel Bodø AS sine landstrømanlegg leverer strøm til skip som ligger til kai for å redusere utslipp av

    klimagasser og støy i nærmiljøet. Tilkobling til landstrøm skal være enkelt og fordelaktig for skipet,

    for havnen og for miljøet. For å få dette til på en god måte kreves det at de som kobler seg på

    landstrøm på Fjuel Bodø sine anlegg er kjent med og følger de til enhver tid gjeldende retningslinjer,

    prosedyrer og vilkår.

  • Disse generelle vilkårene gjelder for alle kunder som kjøper tilkobling av land- og ladestrøm og eller tjenester fra Fjuel Bodø AS.

  • 3. Pris og betaling

    Gjeldende priser er oppgitt på Fjuel Bodø AS sin hjemmeside.

    Prisene gjenspeiler Fjuel Bodø AS’ kostnader ved innkjøp av kraft, etablering av infrastruktur (anleggene m.v.), driftskostnader og løpende nettariffer, samt Fjuel Bodø AS sin fortjeneste.

    Tjenesten blir avregnet på enheten elektrisk kraft (kWh). Pris for bruken av landstrømanlegget blir avregnet for hver til-/avkobling. Faktura sendes månedlig basert på samlet forbruk forrige måned.

    Med mindre kunden gir beskjed om noe annet, sendes faktura til samme mottaker som skal betale havneavgift for det aktuelle oppholdet.

    Kunden skal umiddelbart ta kontakt med fakturautsteder dersom det er uklarheter eller oppdages feil med faktura eller avregning. Ved feil ved faktureringen, står Fjuel Bodø AS fritt til å korrigere/etterfakturere med videre.

    Faktura forfaller til betaling i henhold til betalingsfristen som oppgitt på faktura. Betalingsfristen er på minimum 14 dager fra mottak av faktura. Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter betalingsfrist angitt på faktura i henhold til forsinkelsesrenteloven. Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.

  • Før tilkobling til Fjuel Bodø AS sine landstrømanlegg og bruk av landstrømtjenester, skal kunden gjøre seg kjent med gjeldende prosedyrer for tilkobling. Tilkobling til landstrøm fra Fjuel Bodø AS må utføres i henhold til gjeldende prosedyrer for tilkobling i tillegg til andre reguleringer og anvisninger som gjelder i havnen. Link til prosedyrene som gjelder for Fjuel Bodø AS’ ulike anlegg, finnes til slutt i dette dokumentet.

    Kunden skal forsikre seg om at ansatte, underleverandører og alle andre personer som opererer landstrømanleggene til Fjuel Bodø AS på vegne av kunden, er kjent med gjeldende retningslinjer, prosedyrer, andre reguleringer og anvisninger som gjelder i havnen.

    Hvis kunden oppdager uregelmessigheter eller skade på landstrømanlegget før, under eller etter bruk, skal dette umiddelbart meldes til Fjuel Bodø AS. Om skaden synes å være betydelig, må i tillegg Bodø Havn kontaktes før anlegget tas i bruk.

  • Ved første gangs tilkobling til landstrøm må kundens personell gjennomgå en opplæring for bruk av landstrømanlegget. Opplæring skjer ved at kundens personell går gjennom prosedyrer og instruksjonsvideo. Kunden har ansvar for at eget personell gjennomgår nødvendig opplæring.

    Prosedyrer og instruksjonsvideo er publisert på Fjuel Bodø AS sin hjemmeside.

    For tilkobling til NG 3-tårnet gjelder egne prosedyrer. Utover dette kan det gjøres avtaler for hjelp med tilkobling med havneoppsynet i Bodø Havn/Fjuel Bodø AS, jf. disse Generelle vilkårene pkt. 7.

  • Dersom kunden har behov for utstyr i forbindelse med tilkobling kan dette, dersom tilgjengelig, leies ved å kontakte havneoppsynet Bodø Havn. Kunden er selv ansvarlig for å levere dette utstyret tilbake etter bruk og ved manglende tilbakelevering kan kunden faktureres for utstyret.

  • Kunde som opplever problemer ved tilkobling eller bruk av Fjuel Bodø AS sine landstrømanlegg kan ta kontakt med havneoppsynet Bodø Havn. Kostnader ved oppmøte eller annen veiledning som ikke skyldes feil ved anlegget vil da bli belastet kunden direkte.

  • Fjuel Bodø AS er ansvarlig for at egne anlegg oppfyller de forskriftskrav og standarder som gjelder for landstrømanleggene. Fjuel Bodø AS skal så langt det lar seg gjøre sørge for at anleggene er tilgjengelig og kan brukes utenom perioder med reparasjoner og vedlikehold.

    Kunden aksepterer at Fjuel Bodø AS’ anlegg er underlagt fleksibilitet (utkoblbar tariff).

    Les mer om utkoblbar tariff på nettselskapets hjemmeside https://arva.no/utkoblbart-forbruk

    Fjuel Bodø AS forbeholder seg retten til å stenge anlegg(ene) eller kundens tilgang dersom det er nødvendig for gjennomføring av teknisk vedlikehold eller at sikkerhetsmessige forhold tilsier det.

    Ved tennkildeutkobling på Terminalkai sør (uttak 4.1 og 4.2) blir strømtilførsel til begge uttakene bli koblet ut samtidig. Kunden er ansvarlig for å varsle andre skip som ligger på landstrøm før utkobling.

  • Bruk av landstrømanlegget skjer for kundens egen regning og risiko. Kunden kan likevel kreve erstatning for direkte og dokumenterte tap kunden lider som skyldes Fjuel Bodø AS’ uaktsomme mislighold av Avtalen eller landstrømanlegget. Fjuel Bodø AS er imidlertid ikke ansvarlig for skader eller tap hos kunden som skyldes feil bruk av anlegget. Fjuel Bodø AS er heller ikke ansvarlig for skade, tap eller ulempe som kunden blir utsatt for som følge av at landstrømanlegg ikke er tilgjengelig eller er ute av drift, eller skader forårsaket av tekniske forhold utenfor Fjuel Bodø AS’ grensesnitt (landstrømanleggene), uavhengig av hva som er årsaken til dette. Erstatningsansvaret for direkte tap som skyldes Fjuel Bodø AS’ uaktsomme mislighold er i alle tilfeller oppad begrenset til 5 MNOK.

    Det presiseres at kunden selv er ansvarlig for at all tilkobling er kompatibel med ladeinfrastrukturen.

    Dersom kunden eller enhver som opptrer på vegne av kunden påfører Fjuel Bodø AS skader eller tap, kan kunden bli holdt erstatningsansvarlig.

    Kunden plikter å forsøke å begrense sitt tap. For det tilfelle at kunden har medvirket til skaden, eller unnlatt å begrense skaden eller tapet, skal Fjuel Bodø AS’ ansvar reduseres eller falle bort. Det samme gjelder dersom kunden ikke i rimelig utstrekning har latt være å fjerne eller minske risikoen for skade.

  • Fjuel Bodø AS står fritt til å endre disse generelle vilkårene for fremtidig bruk av landstrømanleggene.

  • Avtaler som er inngått med kunder og disse generelle vilkårene skal tolkes og reguleres i samsvar med norsk lov.

    Dersom det oppstår uenighet mellom partene om tolkning eller rettsvirkninger av avtalen og/eller de generelle vilkårene, skal partene først forsøke å bli enige gjennom forhandlinger og/eller mekling.

    Dersom en tvist ikke blir løst ved forhandlinger eller mekling, kan hver av partene forlange tvisten avgjort med endelig virkning ved norske domstoler, med Salten og Lofoten tingrett som avtalt verneting.

    Partene kan alternativt avtale at tvisten blir avgjort med endelig virkning ved voldgift.

  • Ved driftsstøtte og feil:

    Havneoppsynet Bodø Havn

    Telefon: +47 908 98 020

    E-post: vakt@bodohavn.no

    Andre henvendelser:

    Fjuel Bodø AS

    Telefon: +47 480 00 703

    E-post: trond.arne.wilhelmsen@bodoenergi.no

    Faktura

    +47 755 45 100

    kunde@bodoenergi.no